Profil

WIEDZA I POMOC

DLA KLIENTÓW BIUR PODRÓŻY

Jesteś w: Strona główna » Blog » Roxy » Upadnie, nie upadnie? Nie ma 100-procentowej pewności

Upadnie, nie upadnie? Nie ma 100-procentowej pewności

Upadnie, nie upadnie? Nie ma 100-procentowej pewności

Po spektakularnych upadkach kilku biur podróży podczas zeszłorocznego sezonu urlopowego, z pewnością wielu z Was zastanawia się, jak sprawdzić wiarygodność danego biura. 

Najprostszym sposobem jest rozpytanie agentów turystycznych o organizatora i sprawdzenie co piszą ludzie o biurze w Internecie. Można też skierować swoje kroki (albo przynajmniej zadzwonić) do Urzędu Marszałkowskiego,  gdzie dowiemy się choćby tego, czy biuro działa legalnie lub też odwiedzić stronę internetową www.turystyka.gov.pl gdzie znajduje się Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych.

Można znaleźć tu informacje o właścicielach biura podróży oraz informacje od kiedy dane biuro działa. Wiarygodność i wypłacalność biura można sprawdzić na wiele sposobów, szkoda tylko, że żadne źródło nie jest w stanie tak naprawdę zobrazować nam rzeczywistej sytuacji biura. Jednym z najprostszych sposobów jest sprawdzenie zadłużenia biura w Krajowym Rejestrze Długów. Co prawda zadłużenie nie musi oznaczać poważnych problemów, ale powinno być dla nas ostrzeżeniem. Możemy również poprosić biuro podróży o przedstawienie Certyfikatu Rzetelności. Należy jednak podchodzić do tego  z dużym dystansem i ostrożnością. Z prostych powodów. Nie każdy zgłoszony dług w KRD oznacza kłopoty finansowe firmy, niektóre z nich mogą być w trakcie negocjacji, bądź też sporne. Z drugiej jednak strony, nawet najmniejsze długi za niezapłacone rachunki mogą sygnalizować, że biuro ma problemy z płatnościami.

Pamiętajmy że sprawcą upadków i bankructw są dopiero ogromne długi, najczęściej u kontrahentów zagranicznych wynikające z niezapłacenia za hotele, czy przeloty. Sumy te sięgają nieraz kilkuset tysięcy euro.  I najistotniejsze – wysokość wykupionej gwarancji bankowej. Jest ona określana na podstawie liczby klientów i przychodu biura w poprzednim roku. Im większa gwarancja tym większe szanse, że w przypadku upadku biura, Klient odzyska większą część wpłaconych pieniędzy. Informacje o wysokości gwarancji można znaleźć na każdej stronie internetowej organizatora.

Jak do tej pory nie znaleziono w Polsce idealnego sposobu na sprawdzenie realnej sytuacji finansowej biura podróży. Możecie tylko za pomocą powyższych wskazówek zminimalizować ryzyko.

Następny: Godzina wylotu? Na chybił-trafił

« Wróć do kategorii

A to Polska właśnie

Podróżuj z głową poleca :

 

 
 
   

Portal objety ochroną prawną Kancelarii

PODRÓŻUJ Z GŁOWĄ REKOMENDUJE!

    

Polecamy

Bezpieczeństwo i komfort dzieci w podróży