Profil

WIEDZA I POMOC

DLA KLIENTÓW BIUR PODRÓŻY

 
Jesteś w: Strona główna » Ekspert radzi » Po powrocie » Czy mam prawo do reklamacji z powodu opóźnienia samolotu ?

Czy mam prawo do reklamacji z powodu opóźnienia samolotu ?

Przesunięto nam godzinę wylotu z 3:20 na 12:40 i zmieniono lotnisko z Warszawy na Katowice. Jakie są nasze prawa? Czy możemy domagać się rekompensaty utraconego dnia?

Opóźnienia lotów są częstą zmorą turystów. Niestety na wiele sytuacji nie mamy wpływu, dotyczy to zwłaszcza załamania pogodny, co często jest powodem opóźnień lotów. Sytuacja dla pasażerów, którzy zostają powiadomieni o opóźnieniu będąc jeszcze w domu jest o tyle komfortowa, że nie muszą koczować na lotnisku czasem wielu godzin i spokojnie śpią w swoich łóżkach. Jednak, kiedy o opóźnieniu dowiadujemy się będąc już na lotnisku, po dokonaniu odprawy bagażowej i paszportowej, kiedy już znajdujemy się w strefie bezpieczeństwa, z której nie można się już wycofać sytuacja dla pasażerów staje się patowa.

Wiele biur podróży zabezpiecza się przed takimi sytuacjami określając w swoich warunkach uczestnictwa, że pierwszy i ostatni dzień proponowanych przez nie imprez przeznaczony jest na podróż. Jednak czy to ogranicza prawa klienta do odszkodowania? Niezupełnie.

W takich przypadkach pomocna jest tabela frankfurcka, która określa, że w przypadku opóźnienia wylotu powyżej 4 godzin pasażerom należy się zwrot w wysokości  5% udziałowej ceny podróży za 1 dzień za każda godzinę. Pokażemy Wam na przykładzie jak to obliczyć?

Wycieczka na 7 dni  kosztuje 2500 zł od osoby.

Wylot opóźniony jest o 6 godzin:

2500 zł  / 7 dni = 357,17 zł x 5% = 17,85 zł x 6 (godzin) = 107,10 zł        

Jednocześnie, jeśli lot opóźnia się o więcej niż dwie godziny przedstawiciel linii lotniczych, którymi mamy podróżować ma obowiązek zapewnić nam darmowe napoje i posiłki. Wydawane są one na podstawie naszych biletów w określonych przez przewoźnika miejscach. Jeśli opóźnienie jest większe niż 4 godziny i odbywa się poza UE na trasach powyżej 3500 km linie lotnicze zobowiązane są do zapewnienia nam w zależności od potrzeby wyżywienia oraz miejsca w hotelu wraz z transportem z lotniska i na lotnisko, jak również określone świadczenia np. dwóch połączeń telefonicznych, fax czy dostęp do Internetu.   

Domaganie się swoich praw i odszkodowań za stracony czas i opóźnienia lotów domagamy się od biura podróży na podstawie reklamacji pisemnej. Określamy w niej planowaną godzinę lotu oraz długość opóźnienia i czas realnego odlotu samolotu. Należy też dołączyć wszystkie pokwitowania za wydatki, których dokonaliśmy i były nam niezbędne na czas opóźnienia.

Należy pamiętać, że w pierwszej kolejności nasze roszczenia kierujemy do organizatora naszego wyjazdu, który zobowiązany jest w ciągu 30 dni ustosunkować się do naszych roszczeń. Możemy też kierować swoje roszczenia do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, jednak ten nie ma określonego czasu na ustosunkowanie się do naszych roszczeń. Ważne jest, aby pamiętać, że nie można domagać się finansowej rekompensaty, jeżeli opóźnienie lub odwołanie nastąpiło z przyczyn niezależnych od przewoźnika, np. z powodu złych warunków atmosferycznych. Bardzo ważne jest też to, aby pamiętać, że niezłożeni reklamacji w terminie wyznaczonym przez biuro podróży nie pozbawia nas prawa do tego, aby dochodzić swoich roszczeń przed sądem. Ważne jest, aby pamiętać, że przedawnienia z tytułu świadczeń turystycznych mijają po 10 latach.

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości WE (aktualnie UE) z 19 listopada 2009 r. (w połączonych sprawach C-402/07 i C-432/07).

 

Następny: Bezpieczne dziecko

Poprzedni: Wszystko o dokumentach podróżnych

« Wróć do kategorii

A to Polska właśnie

Podróżuj z głową poleca :

 

 
 
   

Portal objety ochroną prawną Kancelarii

PODRÓŻUJ Z GŁOWĄ REKOMENDUJE!

    

Polecamy

Bezpieczeństwo i komfort dzieci w podróży