Profil

WIEDZA I POMOC

DLA KLIENTÓW BIUR PODRÓŻY

 
Jesteś w: Strona główna » Ekspert radzi » Po powrocie » Instytucje pomocne klientom

Instytucje pomocne klientom

Od jakiegoś czasu próbuję porozumieć się z biurem podróży w sprawie niezgodności zapisów umowy a tym jak wyglądało to w rzeczywistości. Mam wrażenie, że  biuro podróży nie traktuje mnie poważnie. Czy są jakieś instytucje poza sądem do których mogę zwrócić się o pomoc?

Naczelną i najważniejszą instytucją pomocną w sporach pomiędzy klientem a przedsiębiorcą jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów z siedzibą w Warszawie. Zwracamy się tam wówczas, gdy zostały naruszone zbiorowe interesy konsumentów. UOKiK zajmuje się problemami dotyczącymi większej grupy osób, która może być poszkodowana np. błędny opis w katalogu wprowadzający w błąd, zły system obsługi klienta, stosowanie klauzul uznanych za niedozwolone itp.

Po otrzymaniu zawiadomienia UOKiK może rozpocząć postepowanie administracyjne, w wyniku którego może nakazać zaniechania nieuczciwych praktyk i działania zgodne z prawem. Urząd ten ma również prawo nałożyć karę pieniężną na nieuczciwego organizatora.  

W sprawach indywidualnych najlepiej zwrócić się do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Znajduje się on w każdym powiatowym mieście, najczęściej w siedzibie Starostwa Powiatowego lub w Urzędzie Miasta. Rzecznik jest reprezentantem konsumenta a więc działa w jego imieniu. Może więc skontaktować się z nieuczciwą firmą i spróbować wpłynąć na załatwienie naszej sprawy. Jeżeli to nie poskutkuje, może pozwać przedsiębiorcę do sądu i wziąć udział w postępowaniu. Rzecznik jest w tym wypadku podobny do prokuratora, który oskarża przestępcę i przed sądem usiłuje udowodnić mu winę.

Bezpłatną pomoc świadczy również  Federacja Konsumentów. Kluby federacji znajdują się w 48 miastach w Polsce. Z Federacja Konsumentów możemy kontaktować się telefonicznie. Jeżeli nasza sprawa jest bardziej skomplikowana i nie wystarczy telefoniczna porada, prawnicy federacji mogą podjąć bezpośrednią interwencję - np. zwrócić się do nieuczciwego sprzedawcy i udowodnić  mu, że postąpił niezgodnie z przepisami.

Ostatnio bardzo popularne stały się wyjazdy Polaków z zagranicznymi biurami podróży. Wszelkich informacji o prawach konsumentów w Unii Europejskiej udziela Europejskie Centrum Konsumenckie. Jeżeli dokonujemy zakupu w innym kraju lub przez internet,  właśnie tam powinniśmy zwrócić się o pomoc.
Szczegółowe informacje na temat ECK znajdują się na stronie www.konsument.gov.pl, gdzie dostępny jest  się również formularz elektroniczny - za jego pośrednictwem możemy zadać pytanie.

Poprzedni: Standard hotelu i usług hotelowych odbiegał od opisanego w katalogu

« Wróć do kategorii

A to Polska właśnie

Podróżuj z głową poleca :

 

 
 
   

Portal objety ochroną prawną Kancelarii

PODRÓŻUJ Z GŁOWĄ REKOMENDUJE!

    

Polecamy

Bezpieczeństwo i komfort dzieci w podróży