Profil

WIEDZA I POMOC

DLA KLIENTÓW BIUR PODRÓŻY

 
Jesteś w: Strona główna » Ekspert radzi » Po powrocie » Jak wybrać bezpieczne biuro podróży?

Jak wybrać bezpieczne biuro podróży?

Pytanie z pozoru wydaje się proste, ale czy faktycznie istnieje 100-procentowa pewność na bezpieczne wakacje z biurem podróży? Postaram się przedstawić sposoby, jak można sprawdzać wiarygodność organizatorów turystyki i zapewnić sobie spokojną głowę podczas wypoczynku. Trzeba jednak pogodzić się z tą bolesną prawdą, że obecnie nie ma 100-procentowej gwarancji, że nawet zweryfikowane przez Was biur podróży nie zwinie interesu. Dowodem na to są ubiegłe lata i upadki dużych, cieszących się wieloletnim zaufaniem klientów, organizatorów.

Jak i gdzie najskuteczniej zweryfikować informacje dotyczące biura podróży?

  • To, co najbardziej interesuje potencjalnego klienta biura podróży poza ofertą i ceną wycieczki to fakt czy jest to stabilna finansowo firma. Informacje takie najłatwiej sprawdzić w sprawozdaniach finansowych składanych przez działalności gospodarcze w Krajowym Rejestrze Sądowym.
  • Istotna jest wysokość gwarancji ubezpieczeniowej lub bankowej touroperatora, która jest formalnym wymogiem takiej działalności. Wymóg ten regulowany jest ustawą o usługach turystycznych, a wysokość gwarancji ustalana jest na podstawie liczby klientów i przychodu biura w poprzednim roku. Im większa gwarancja, tym większe szanse, że w przypadku upadku biura, Klient odzyska większą część wpłaconych pieniędzy. Środki z gwarancji uruchamiane są wówczas, kiedy biuro ogłasza niewypłacalność. Informacje o wysokości gwarancji można znaleźć na każdej stronie internetowej organizatora.   
  • Wiarygodność finansową organizatora turystyki możemy również sprawdzać w Krajowym Rejestrze Długów, czy Centralnej Ewidencji Organizatorów i Pośredników Turystycznych. Informacje takie zamieszane są na stronie internetowej Ministerstwa Sportu I Turystyki.
  • Istotne jest to, co nazywa się „polityką cenową”, czyli realne przełożenie ceny imprezy na koszty świadczonych usług. Zbyt niskie ceny i agresywna reklama z tym związana powinna wzbudzić czujność klientów.
  • Ważna jest również opinia samych klientów o usługach organizatora (opinie na forach internetowych) , jego wiarygodność na rynku, stabilność cen i dywersyfikacja produktu czyli zróżnicowanie kierunków jak również monitorowanie i eliminacja ryzyka związanego z nieprzewidzianymi wydarzeniami w kraju, w którym przebywają turyści. 
  • Najprostszym i najszybszym sposobem weryfikacji biura podróży są dobre agencje turystyczne. To właśnie agentom turystycznym najbardziej zależy na sprzedaży dobrej i sprawdzonej oferty wiarygodnego organizatora, bo to właśnie oni stoją na pierwszej linii kontaktu z klientem a ich działalność uzależniona jest od wiedzy, sprawdzonych informacji i zadowolenia klienta.

W jaki sposób ograniczyć ryzyko?

Jednym ze sposobów zabezpieczenia swoich finansów na wypadek upadłości biura podróży i obawy przed zbyt niską gwarancją ubezpieczeniową, która jak pokazuje praktyka nie zawsze zapewnia pokrycie roszczeń pokrzywdzonych klientów jest usługa chargeback. Jest to proces reklamacyjny przeprowadzany przez bank, wówczas kiedy nie została zrealizowana lub zrealizowana niezgodnie z umową usługa. Jak to wygląda w praktyce? Bank rozpoczyna procedurę chargeback dopiero wówczas, gdy Klient otrzyma ostateczną odpowiedź z Urzędu Marszałkowskiego dotyczącą braku zwrotu pełnej lub częściowej kwoty. Poszkodowany Klient powinien zgłosić się do banku do 50 dni od daty ostatecznej odpowiedzi z Urzędu Marszałkowskiego wraz z dokumentem potwierdzającym odpowiedź powyższego Urzędu. Maksymalny termin ubiegania się zwrotu w ramach chargeback to 540 dni od daty transakcji. Dla przeprowadzenia procesu reklamacyjnego przez bank niezbędny jest:

- dowód kontaktu z organizatorem wycieczki  (kiedy, w jaki sposób, jakie informacje od usługodawcy otrzymano)

- szczegółowe dane odnośnie rezerwacji (kiedy usługa miała być zrealizowana, czego dotyczyła) – kopia umowy z organizatorem

- czas na zareklamowanie tego typu transakcji wynosi 120 dni od daty oczekiwanego serwisu (czyli daty rozpoczęcia imprezy turystycznej, lotu etc. ) , jednak  nie dłużej niż 540 dni od daty transakcji.

Należy pamiętać, że proces chargeback (czyli obciążenie zwrotne), jest możliwy wyłącznie w przypadku, gdy transakcja dotyczy płatności kartą (nie dotyczy przelewu, czy przelewu z karty).

Niestety, jak do tej pory nie znaleziono w Polsce idealnego sposobu na sprawdzenie realnej sytuacji finansowej biura podróży. Dlatego jedyne co możemy to minimalizować ryzyko.

Podróżujcie z głową!

Następny: Kto odpowiada za zagubiony lub zniszczony bagaż podczas lotu?

Poprzedni: Bezpieczne dziecko

« Wróć do kategorii

A to Polska właśnie

Podróżuj z głową poleca :

 

 
 
   

Portal objety ochroną prawną Kancelarii

PODRÓŻUJ Z GŁOWĄ REKOMENDUJE!

    

Polecamy

Bezpieczeństwo i komfort dzieci w podróży