Profil

WIEDZA I POMOC

DLA KLIENTÓW BIUR PODRÓŻY

 
Jesteś w: Strona główna » Ekspert radzi » Po powrocie » Płacić kartą czy gotówką?

Płacić kartą czy gotówką?

Ostatnio znajomi ostrzegali mnie, że kupując wakacje absolutnie nie powinnam płacić gotówką tylko kartą.  Co za różnica w jaki sposób się płaci?

- Jeżeli biuro podróży, linie lotnicze, czy hotel nie będą w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań można odzyskać swoje pieniądze, ponieważ Bank ma możliwość przeprowadzenia procesu reklamacyjnego (chargeback) w przypadku niezrealizowanej lub zrealizowanej niezgodnie z umową usługi. Chargeback  to usługa bezpłatna oferowana do każdego typu karty – mówi Łukasz Porażyński, manager rozwoju biznesu w Banku Zachodnim  WBK.

Jak to wygląda w praktyce? Jeśli po wykupieniu oferty wakacyjnej organizator ogłosi upadłość, a my zapłaciliśmy za nie kartą, możemy domagać się zwrotu poniesionych kosztów. Niezależnie czy jest to karta kredytowa, przedpłacona czy debetowa. O powodach z jakich można złożyć reklamację w trybie chargeback decydują organizacje płatnicze w swoich regulaminach, które co jakiś czas są aktualizowane. Po ubiegłorocznej fali upadków biur podróży, duża ilość agencji turystycznych przestała akceptować płatności kartą w obawie, że będą ponosić odpowiedzialność finansową za niewywiązanie się z umowy przez organizatora. Niestety, najnowsze przepisy dotyczące zwrotów z płatności kartą w przypadku upadłości polskich biur podróży, mówią, że przed złożeniem reklamacji w banku, Klient zobowiązany jest w pierwszej kolejności do złożenia reklamacji we właściwym Urzędzie Marszałkowskim.

Dlaczego niestety? Bo bank rozpoczyna procedury chargeback dopiero wówczas, gdy Klient otrzyma ostateczną odpowiedź z Urzędu Marszałkowskiego dotyczącą braku zwrotu pełnej lub częściowej kwoty. Poszkodowany Klient powinien zgłosić się do banku do 50 dni od daty ostatecznej odpowiedzi z Urzędu Marszałkowskiego wraz z dokumentem potwierdzającym odpowiedź powyższego Urzędu. Maksymalny termin ubiegania się zwrotu w ramach chargeback to 540 dni od daty transakcji.

Dla przeprowadzenia procesu reklamacyjnego przez bank niezbędny jest:

- dowód kontaktu z organizatorem wycieczki  (kiedy, w jaki sposób, jakie informacje od usługodawcy otrzymano)

- szczegółowe dane odnośnie rezerwacji (kiedy usługa miała być zrealizowana, czego dotyczyła) – kopia umowy z organizatorem

- czas na zareklamowanie tego typu transakcji wynosi 120 dni od daty oczekiwanego serwisu (czyli daty rozpoczęcia imprezy turystycznej, lotu etc. ) , jednak  nie dłużej niż 540 dni od daty transakcji.

Należy pamiętać, że proces chargeback (czyli obciążenie zwrotne), jest możliwy wyłącznie w przypadku, gdy transakcja dotyczy płatności kartą (nie dotyczy przelewu, czy przelewu z karty).

Następny: Standard hotelu i usług hotelowych odbiegał od opisanego w katalogu

Poprzedni: Kto odpowiada za wycieczkę, którą wykupiłem w miejscu wypoczynku?

« Wróć do kategorii

A to Polska właśnie

Podróżuj z głową poleca :

 

 
 
   

Portal objety ochroną prawną Kancelarii

PODRÓŻUJ Z GŁOWĄ REKOMENDUJE!

    

Polecamy

Bezpieczeństwo i komfort dzieci w podróży